hand scribbling

ריקי שחם פואטיקה, צילום, תרבות

החלל הוא בשבילי חומר

"אני מתייחס לחלל כחומר. הדיבור של החלל לוקח עדיפות על פני כל שיקול אחר. אני משתמש בצורות פיסוליות בכדי לאפיין את החלל" אומר הפסל האמריקאי ריצ'ארד סרה לרגל תערוכה חדשה בגלריית גגוסיאן, רטרוספקטיבה של עבודות וידאו במוזיאון הפומפידו בפאריס.

סרה הוא אחד האומנים החשובים ביותר בדורו. עבודותיו מגדילות את המינימליזם למימדי ענק. פסליו המאופיינים על ידי ברזל חלוד בגדלים עצומים הם איקונות של המאה העשרים. מוזיאונים רבים וחשובים בעולם הרחיבו את המבנים רק בכדי שיוכלו להציג את עבודותיו.

סרה נולד בסן פרנסיסקו, שם למד ספרות אנגלית. את לימודיו מימן בעבודה במפעל ברזל באזור מגוריו. לאחר שסיים לימודי אומנות בתחילת שנות השישים, עבר למנהאטן שם פתח חברת הובלות ביחד עם המוזיקאי פיליפ גלאס.

עבודותיו של סרה מצריכות הפקה עצומה. לא מדובר באמן העובד בחדר עבודה. יצירותיו מצריכות שיתוף פעולה עם מהנדסים, חרשי ברזל, פועלי בניין, מפיקים, אוצרים, וצופים. "הדרך בה העבודה משנה את החלל בה היא מוצגת זה חלק משמעותי בכל העניין" מעיד סרה "ולא הפרסונה של האמן".

עבודתו הידועה ביותר של סרה היא "קשת מוטה". מדובר בעבודה שהוזמנה לכיכר בדרום מנהאטן והותקנה בכיכר בעיר בשנת 1981. פלטת מתכת עצומה חצתה את הכיכר לשניים. יום למחרת כבר התחילה תרעומת של עובדים במקום שהתלוננו כי העבודה מצריכה לעשות עיקוף בכדי להגיע לעבר השני וביקשו למצוא לה מקום תצוגה חדש. ריצ'ארד הגן על היצירה מספר שנים בבית משפט בטענה שהעיקוף סביב היצירה הוא מהותה, בהגדרה המחודשת של החלל. ושאם תועבר למקום חדש היא תחדל להיות עבודת אומנות ותחזור להיות פיסת מתכת חסרת משמעות.

לאחר חמש שנים של מאבק ובניגוד לרוב הקולות, נחתכה העבודה לשלושה חלקים ונשלחה לבית מסחר בגרוטאות.

החלל הוא בשבילי חומר מאת ריקי שחם

החלל הוא בשבילי חומר

ריקי שחם

"אני מתייחס לחלל כחומר. הדיבור של החלל לוקח עדיפות על פני כל שיקול אחר. אני משתמש בצורות פיסוליות בכדי לאפיין את החלל" אומר הפסל האמריקאי ריצ'ארד סרה לרגל תערוכה חדשה בגלריית גגוסיאן, רטרוספקטיבה של עבודות וידאו במוזיאון הפומפידו בפאריס.

סרה הוא אחד האומנים החשובים ביותר בדורו. עבודותיו מגדילות את המינימליזם למימדי ענק. פסליו המאופיינים על ידי ברזל חלוד בגדלים עצומים הם איקונות של המאה העשרים. מוזיאונים רבים וחשובים בעולם הרחיבו את המבנים רק בכדי שיוכלו להציג את עבודותיו.

סרה נולד בסן פרנסיסקו, שם למד ספרות אנגלית. את לימודיו מימן בעבודה במפעל ברזל באזור מגוריו. לאחר שסיים לימודי אומנות בתחילת שנות השישים, עבר למנהאטן שם פתח חברת הובלות ביחד עם המוזיקאי פיליפ גלאס.

עבודותיו של סרה מצריכות הפקה עצומה. לא מדובר באמן העובד בחדר עבודה. יצירותיו מצריכות שיתוף פעולה עם מהנדסים, חרשי ברזל, פועלי בניין, מפיקים, אוצרים, וצופים. "הדרך בה העבודה משנה את החלל בה היא מוצגת זה חלק משמעותי בכל העניין" מעיד סרה "ולא הפרסונה של האמן".

עבודתו הידועה ביותר של סרה היא "קשת מוטה". מדובר בעבודה שהוזמנה לכיכר בדרום מנהאטן והותקנה בכיכר בעיר בשנת 1981. פלטת מתכת עצומה חצתה את הכיכר לשניים. יום למחרת כבר התחילה תרעומת של עובדים במקום שהתלוננו כי העבודה מצריכה לעשות עיקוף בכדי להגיע לעבר השני וביקשו למצוא לה מקום תצוגה חדש. ריצ'ארד הגן על היצירה מספר שנים בבית משפט בטענה שהעיקוף סביב היצירה הוא מהותה, בהגדרה המחודשת של החלל. ושאם תועבר למקום חדש היא תחדל להיות עבודת אומנות ותחזור להיות פיסת מתכת חסרת משמעות.

לאחר חמש שנים של מאבק ובניגוד לרוב הקולות, נחתכה העבודה לשלושה חלקים ונשלחה לבית מסחר בגרוטאות.

לקריאה נוספת

"אני מתייחס לחלל כחומר. הדיבור של החלל לוקח עדיפות על פני כל שיקול אחר. אני משתמש בצורות פיסוליות בכדי לאפיין את החלל" אומר הפסל האמריקאי ריצ'ארד סרה לרגל תערוכה חדשה בגלריית גגוסיאן, רטרוספקטיבה של עבודות וידאו במוזיאון הפומפידו בפאריס.

סרה הוא אחד האומנים החשובים ביותר בדורו. עבודותיו מגדילות את המינימליזם למימדי ענק. פסליו המאופיינים על ידי ברזל חלוד בגדלים עצומים הם איקונות של המאה העשרים. מוזיאונים רבים וחשובים בעולם הרחיבו את המבנים רק בכדי שיוכלו להציג את עבודותיו.

סרה נולד בסן פרנסיסקו, שם למד ספרות אנגלית. את לימודיו מימן בעבודה במפעל ברזל באזור מגוריו. לאחר שסיים לימודי אומנות בתחילת שנות השישים, עבר למנהאטן שם פתח חברת הובלות ביחד עם המוזיקאי פיליפ גלאס.

עבודותיו של סרה מצריכות הפקה עצומה. לא מדובר באמן העובד בחדר עבודה. יצירותיו מצריכות שיתוף פעולה עם מהנדסים, חרשי ברזל, פועלי בניין, מפיקים, אוצרים, וצופים. "הדרך בה העבודה משנה את החלל בה היא מוצגת זה חלק משמעותי בכל העניין" מעיד סרה "ולא הפרסונה של האמן".

עבודתו הידועה ביותר של סרה היא "קשת מוטה". מדובר בעבודה שהוזמנה לכיכר בדרום מנהאטן והותקנה בכיכר בעיר בשנת 1981. פלטת מתכת עצומה חצתה את הכיכר לשניים. יום למחרת כבר התחילה תרעומת של עובדים במקום שהתלוננו כי העבודה מצריכה לעשות עיקוף בכדי להגיע לעבר השני וביקשו למצוא לה מקום תצוגה חדש. ריצ'ארד הגן על היצירה מספר שנים בבית משפט בטענה שהעיקוף סביב היצירה הוא מהותה, בהגדרה המחודשת של החלל. ושאם תועבר למקום חדש היא תחדל להיות עבודת אומנות ותחזור להיות פיסת מתכת חסרת משמעות.

לאחר חמש שנים של מאבק ובניגוד לרוב הקולות, נחתכה העבודה לשלושה חלקים ונשלחה לבית מסחר בגרוטאות.

ריקי שחם

החלל הוא בשבילי חומר

ריקי שחם

next song

חזרה

‎ריקי שחם - פואקטיקה, צילום ותרבות‎