hand scribbling

ריקי שחם פואטיקה, צילום, תרבות

בתי הקפה של איראן

בתי הקפה הרבה יותר ותיקים ממה שנדמה לרוב האנשים. במאה ה-16 באיראן הם היו מרכז התרבות והיו מלאים על ידי מעמד הפועלים ומעמד הביניים. אומנים היו מקריאים שירה, פילוסופים היו מספרים את הגיגיהם לפני קהל נלהב, וציירים היו מציירים בסגנון שקיבל את השם ״סגנון בתי-הקפה״.

הציור היה מלווה בהופעות וספג השראתו מספר המלאכים האיראני. ציור דקדנטי בצבעים, ועשיר בפרטים, סגנון בית הקפה היה פתח לדרך החיים של התקופה. בכדי להבין את הסגנון יש ראשית לתת את הדעת על האומנות העתיקה ביותר באיראן - סיפור סיפורים. בתי הקפה היו תמיד עגולים, ההולכים בדרכים היו יושבים במרכז ומספרים על מסעותיהם והקהל היה יושב סביב במעגל.

השפה הינה חלק משמעותי בסיפור סיפורים - וכאשר הערבים השתלטו על איראן והביאו איתם את האיסלאם הם לא הצליחו להעלים את השפה הפרסית שנשארה מדוברת עד היום. חלק מהסיבה היא התרבות של סיפור הסיפורים שמושרשת עמוק בקהילה. הסיפורים לא היו נכתבים אלא עוברים מפה לאוזן - ושריפת הספרים לא עזרה בהרבה להכחיד את השפה.

ציורי בתי הקפה היו מצויירים לרוב על בדים או וילונות ומספרי הסיפורים היו מקפלים אותם לתרמיל ופותחים מחדש בבית הקפה בעיר הבאה. הציור היה משמש כרקע לעלילה אותה סיפר האומן. כנראה שבהשפעת המערב הורה המלך להעתיק חלק מהציורים לקירות ועם הזמן הם עברו להיות מצויירים על קנווסים.

הציור הוא כמו קומיקס, יש להתחיל לקרוא אותו מהפינה השמאלית העליונה ולסיים בימנית בתחתונה. עלילה שלמה נפרסת על ציור אחד, בניגוד לציור מערבי שמתמקד לרוב ברגע אחד בזמן.

בתי הקפה של איראן מאת ריקי שחם

בתי הקפה של איראן

ריקי שחם

בתי הקפה הרבה יותר ותיקים ממה שנדמה לרוב האנשים. במאה ה-16 באיראן הם היו מרכז התרבות והיו מלאים על ידי מעמד הפועלים ומעמד הביניים. אומנים היו מקריאים שירה, פילוסופים היו מספרים את הגיגיהם לפני קהל נלהב, וציירים היו מציירים בסגנון שקיבל את השם ״סגנון בתי-הקפה״.

הציור היה מלווה בהופעות וספג השראתו מספר המלאכים האיראני. ציור דקדנטי בצבעים, ועשיר בפרטים, סגנון בית הקפה היה פתח לדרך החיים של התקופה. בכדי להבין את הסגנון יש ראשית לתת את הדעת על האומנות העתיקה ביותר באיראן - סיפור סיפורים. בתי הקפה היו תמיד עגולים, ההולכים בדרכים היו יושבים במרכז ומספרים על מסעותיהם והקהל היה יושב סביב במעגל.

השפה הינה חלק משמעותי בסיפור סיפורים - וכאשר הערבים השתלטו על איראן והביאו איתם את האיסלאם הם לא הצליחו להעלים את השפה הפרסית שנשארה מדוברת עד היום. חלק מהסיבה היא התרבות של סיפור הסיפורים שמושרשת עמוק בקהילה. הסיפורים לא היו נכתבים אלא עוברים מפה לאוזן - ושריפת הספרים לא עזרה בהרבה להכחיד את השפה.

ציורי בתי הקפה היו מצויירים לרוב על בדים או וילונות ומספרי הסיפורים היו מקפלים אותם לתרמיל ופותחים מחדש בבית הקפה בעיר הבאה. הציור היה משמש כרקע לעלילה אותה סיפר האומן. כנראה שבהשפעת המערב הורה המלך להעתיק חלק מהציורים לקירות ועם הזמן הם עברו להיות מצויירים על קנווסים.

הציור הוא כמו קומיקס, יש להתחיל לקרוא אותו מהפינה השמאלית העליונה ולסיים בימנית בתחתונה. עלילה שלמה נפרסת על ציור אחד, בניגוד לציור מערבי שמתמקד לרוב ברגע אחד בזמן.

לקריאה נוספת

בתי הקפה הרבה יותר ותיקים ממה שנדמה לרוב האנשים. במאה ה-16 באיראן הם היו מרכז התרבות והיו מלאים על ידי מעמד הפועלים ומעמד הביניים. אומנים היו מקריאים שירה, פילוסופים היו מספרים את הגיגיהם לפני קהל נלהב, וציירים היו מציירים בסגנון שקיבל את השם ״סגנון בתי-הקפה״.

הציור היה מלווה בהופעות וספג השראתו מספר המלאכים האיראני. ציור דקדנטי בצבעים, ועשיר בפרטים, סגנון בית הקפה היה פתח לדרך החיים של התקופה. בכדי להבין את הסגנון יש ראשית לתת את הדעת על האומנות העתיקה ביותר באיראן - סיפור סיפורים. בתי הקפה היו תמיד עגולים, ההולכים בדרכים היו יושבים במרכז ומספרים על מסעותיהם והקהל היה יושב סביב במעגל.

השפה הינה חלק משמעותי בסיפור סיפורים - וכאשר הערבים השתלטו על איראן והביאו איתם את האיסלאם הם לא הצליחו להעלים את השפה הפרסית שנשארה מדוברת עד היום. חלק מהסיבה היא התרבות של סיפור הסיפורים שמושרשת עמוק בקהילה. הסיפורים לא היו נכתבים אלא עוברים מפה לאוזן - ושריפת הספרים לא עזרה בהרבה להכחיד את השפה.

ציורי בתי הקפה היו מצויירים לרוב על בדים או וילונות ומספרי הסיפורים היו מקפלים אותם לתרמיל ופותחים מחדש בבית הקפה בעיר הבאה. הציור היה משמש כרקע לעלילה אותה סיפר האומן. כנראה שבהשפעת המערב הורה המלך להעתיק חלק מהציורים לקירות ועם הזמן הם עברו להיות מצויירים על קנווסים.

הציור הוא כמו קומיקס, יש להתחיל לקרוא אותו מהפינה השמאלית העליונה ולסיים בימנית בתחתונה. עלילה שלמה נפרסת על ציור אחד, בניגוד לציור מערבי שמתמקד לרוב ברגע אחד בזמן.

ריקי שחם

בתי הקפה של איראן

ריקי שחם

next song

חזרה

‎ריקי שחם - פואקטיקה, צילום ותרבות‎