hand scribbling

ריקי שחם פואטיקה, צילום, תרבות

מעולם לא רצחתי אדם ברינו
ריקי שחם

ג׳וני קאש מעולם לא בילה יותר מלילה אחד בבית הסוהר, אך הוא הפך לגיבור של אסירים בבתי כלא שמורים בארצות הברית עקב הנכונות שלו להקשיב להם על המציאות של חייהם.

שירו של קאש ״בלוז כלא פולסום״ הוא אולי השיר המזוהה ביותר עם פורעי החוק. ״יריתי באדם ברינו רק בכדי לצפות בו מת״ הוא מציג עצמו כרוצח חסר רחמים - אדם שרובנו היו שמחים שהיה מבלה את חייו מאחורי סורג ובריח. אך האמפתיה של קאש לפורעי החוק הלכה הרבה מעבר למילות השיר.

״לא משנה עד כמה נוראים מעשיהם של הנכנסים לבתי הכלא, הם לעולם לא במצב טוב יותר כאשר הם יוצאים״ אומר קאש בהתייחסותו לבעיית הכליאה. בתי הכלא הם חלק מסיפור הפשיעה אותו הם לכאורה מנסים למנוע.

באמריקה של שנות השישים היתה הבנה הדרגתית לחוסר יעילותם של מוסדות אלו. הם בסה״כ אימנו אסירים בכדי להיות פושעים. אחוז האסירים המשוחררים שחזרו לכלא היה גבוה בצורה לא רגילה, מבלי להביא בחשבון את הטראומה שבכליאה, חוסר ההזדמנויות למשתחררים מהכלא והסטיגמה החברתית כלפיהם.

כחלק מאמונתו הדתית הזדהה קאש עם הרעיון כי אדם יכול לכפר על מעשיו, ולכן ראוי לחמלה מצד החברה. הוא הזדהה עם חסרי המזל, אומר אחיו. קאש ניגן מאות קונצרטים בבתי הכלא ללא תשלום בכל רחבי המדינה. במהלך ביקורים אלו היה יושב עם האסירים ומקשיב לסיפורי האימה שלהם הכוללים אלימות, פגיעה על רקע מיני ורצח.

קאש תרם חלק מהכנסות אלבומיו לפרוייקטים לשיקום אסירים. בשנת 1972 העיד בסנאט וישב עם הנשיא ניקסון בניסיון לדחוף רפורמה בנושא.

מעולם לא רצחתי אדם ברינו מאת ריקי שחם

מעולם לא רצחתי אדם ברינו

ריקי שחם

ג׳וני קאש מעולם לא בילה יותר מלילה אחד בבית הסוהר, אך הוא הפך לגיבור של אסירים בבתי כלא שמורים בארצות הברית עקב הנכונות שלו להקשיב להם על המציאות של חייהם.

שירו של קאש ״בלוז כלא פולסום״ הוא אולי השיר המזוהה ביותר עם פורעי החוק. ״יריתי באדם ברינו רק בכדי לצפות בו מת״ הוא מציג עצמו כרוצח חסר רחמים - אדם שרובנו היו שמחים שהיה מבלה את חייו מאחורי סורג ובריח. אך האמפתיה של קאש לפורעי החוק הלכה הרבה מעבר למילות השיר.

״לא משנה עד כמה נוראים מעשיהם של הנכנסים לבתי הכלא, הם לעולם לא במצב טוב יותר כאשר הם יוצאים״ אומר קאש בהתייחסותו לבעיית הכליאה. בתי הכלא הם חלק מסיפור הפשיעה אותו הם לכאורה מנסים למנוע.

באמריקה של שנות השישים היתה הבנה הדרגתית לחוסר יעילותם של מוסדות אלו. הם בסה״כ אימנו אסירים בכדי להיות פושעים. אחוז האסירים המשוחררים שחזרו לכלא היה גבוה בצורה לא רגילה, מבלי להביא בחשבון את הטראומה שבכליאה, חוסר ההזדמנויות למשתחררים מהכלא והסטיגמה החברתית כלפיהם.

כחלק מאמונתו הדתית הזדהה קאש עם הרעיון כי אדם יכול לכפר על מעשיו, ולכן ראוי לחמלה מצד החברה. הוא הזדהה עם חסרי המזל, אומר אחיו. קאש ניגן מאות קונצרטים בבתי הכלא ללא תשלום בכל רחבי המדינה. במהלך ביקורים אלו היה יושב עם האסירים ומקשיב לסיפורי האימה שלהם הכוללים אלימות, פגיעה על רקע מיני ורצח.

קאש תרם חלק מהכנסות אלבומיו לפרוייקטים לשיקום אסירים. בשנת 1972 העיד בסנאט וישב עם הנשיא ניקסון בניסיון לדחוף רפורמה בנושא.

ג׳וני קאש מעולם לא בילה יותר מלילה אחד בבית הסוהר, אך הוא הפך לגיבור של אסירים בבתי כלא שמורים בארצות הברית עקב הנכונות שלו להקשיב להם על המציאות של חייהם.

שירו של קאש ״בלוז כלא פולסום״ הוא אולי השיר המזוהה ביותר עם פורעי החוק. ״יריתי באדם ברינו רק בכדי לצפות בו מת״ הוא מציג עצמו כרוצח חסר רחמים - אדם שרובנו היו שמחים שהיה מבלה את חייו מאחורי סורג ובריח. אך האמפתיה של קאש לפורעי החוק הלכה הרבה מעבר למילות השיר.

״לא משנה עד כמה נוראים מעשיהם של הנכנסים לבתי הכלא, הם לעולם לא במצב טוב יותר כאשר הם יוצאים״ אומר קאש בהתייחסותו לבעיית הכליאה. בתי הכלא הם חלק מסיפור הפשיעה אותו הם לכאורה מנסים למנוע.

באמריקה של שנות השישים היתה הבנה הדרגתית לחוסר יעילותם של מוסדות אלו. הם בסה״כ אימנו אסירים בכדי להיות פושעים. אחוז האסירים המשוחררים שחזרו לכלא היה גבוה בצורה לא רגילה, מבלי להביא בחשבון את הטראומה שבכליאה, חוסר ההזדמנויות למשתחררים מהכלא והסטיגמה החברתית כלפיהם.

כחלק מאמונתו הדתית הזדהה קאש עם הרעיון כי אדם יכול לכפר על מעשיו, ולכן ראוי לחמלה מצד החברה. הוא הזדהה עם חסרי המזל, אומר אחיו. קאש ניגן מאות קונצרטים בבתי הכלא ללא תשלום בכל רחבי המדינה. במהלך ביקורים אלו היה יושב עם האסירים ומקשיב לסיפורי האימה שלהם הכוללים אלימות, פגיעה על רקע מיני ורצח.

קאש תרם חלק מהכנסות אלבומיו לפרוייקטים לשיקום אסירים. בשנת 1972 העיד בסנאט וישב עם הנשיא ניקסון בניסיון לדחוף רפורמה בנושא.

ריקי שחם

מעולם לא רצחתי אדם ברינו

ריקי שחם

next song

חזרה